SEO är förvisso en relativt ny sak i Sverige men flera företag har redan uppmärksammat trenden och antingen anlitat kunniga, eller själv skapat nya texter och hemsidor med fokus på SEO. Men finns det egentligen några bra exempel där man kan se att SEO verkligen bidragit till något nytt? Här i artikeln tar vi upp ett par olika exempel där företagare verkligen tagit tag i sina webbsidor och givit dem de lyft de behöver för att fler besökare ska kunna hitta dem.

Elmgrens Autoservice

Bilverkstaden Elmgrens Autoservice hade en gammal hemsida med en färdig mall, kopierade texter och exempelbilder. Hemsidan hade inte många besök och den lades ner. Så småningom startades en ny hemsida upp med ny domän. En webbdesigner kallades in för att starta upp sajten ordentligt och så skedde. En unik design, nya bilder och helt specialskrivna texter kom snabbt upp på sajten. SEO i form av sökord lades in på flera ställen för att On Page SEO skulle bli bra och länkar spriddes ut på bra ställen. Varje bild fick en alternativ text med väl valda sökord och varje sida fick sina egna metabeskrivningar. Hemsidan blev mer levande och det tog inte många dagar innan den indexerades av sökmotorn Google. I dag ligger den på förstasidan när man söker efter företaget, och Elmgrens Autoservice är mycket nöjda.

Bygghemma.se

Från att ha varit en lite bygghandel, till att ha blivit en byggjätte på nätet. Det är Bygghemmas resa. Tack vare bra SEO både på startsidor och på alla produkter har byggvaruhuset hittat hem. Här kan kunder söka efter i stort sett vad som helst och enkelt hitta det. När en person söker efter byggmaterial av olika slag på Google kan man räkna med att Bygghemma dyker upp som en av de första träffarna. Tidigare hade Bygghemma bara texter från leverantörer och exempeltexter. Det gjorde att sökmotorerna registrerade undersidorna som plagiat och därför indexerades de inte. Sajten lades i en bubbla eller bakom ett filter och den dök inte upp var sig man sökte efter Bygghemma eller olika saker att bygga med. Efter ett tag lades SEO in och sajten strukturerades om med ny design, nya bilder och mycket annat. I dag kan sajten knappt kännas igen, och affärerna går bra!

Fenix Begravning

Hos Fenix Begravning kan man också se att SEO gjort stor skillnad. Det är lätt att hitta sajten på sökmotorer och tack vare sökorden indexeras sajten snabbt och lätt. En tidigare rörig sajt blev bra och populär när en riktig webbdesigner fick möjlighet att se över texter, design och bilder.

Oskarshamns Ridklubb

Ett annat företag som inte hade det så bra med sin hemsida är Oskarshamns Ridklubb. Många saker låg som inscannade pdf-filer, bilderna fungerade inte och det fanns överlag inte mycket text som en sökmotor kunde indexera. Efter att en webbdesigner konsulterats fick dock hemsidan en helt ny design. Sökord lades in, bilder ersattes och texter skrevs in på hemsidan istället för att scannas. Det innebar flera fördelar för ridklubben. För det första hittade fler elever till hemsidan och ridklubben överlag. Det gjorde att antalet medlemmar steg och inkomsten blev högre. Även när det gäller tävlingar lades de i större mån ut på hemsidan med rätt sökord och det gjorde att fler hittade till dem och valde att delta. Även det gav större inkomster vilket gjorde att ridskolan senare kunde bygga ett nytt ridhus och köpa in flera nya hästar.

Är det värt att anlita en kunnig webb-designer?

Det är svårt att svara direkt på frågan om det är värt pengarna. Det första man bör ta reda på är vad man egentligen betalar för. Många gånger ingår inte unika texter, utan de kostar extra. Länkar ingår ofta inte heller och eftersom att arbetet med det tar en hel del tid kan man räkna med att det går åt en hel del pengar. Ibland kan man ordna en del saker med hemsidan själv. Man kanske redan har en bra grund att stå på, och känner någon som kan ta tag i designen, fotografera och lägga in bilderna. I de fallet behöver man bara anlita någon för SEO-arbete och det kan bli lite billigare. Om man har en bra digital strategi att gå tillbaka till kan man dock ganska snabbt se hur mycket pengar man kan lägga på sociala medier och hemsidor utan att gå över budgeten. En bra hemsida kan kosta en del, men ofta får man igen pengarna snabbt. Det gäller bara att hitta en bra webbdesigner och se över vilka möjligheter det finns att arbeta med.